PC a hry ve škole – ICT 21 -3 lekce

Počítačová hra ve škole

 

Reakce na 3.lekci RVP-ICT21

 

Hra provází vývoj všech mláďat od pravěku. Hrou se připravují na svůj dospělý život. Člověk pak přidal užitnou hodnotu povýšením hry i na zábavný prvek pro zaplnění volného času. I proto se domnívám, že tak, jak se vyvíjí společnost, technologie, průmysl a život moderního člověka vůbec, mělo by se vyvíjet proporcionálně i vzdělávání. Je tedy zřejmé, že jsem zastáncem použití hry, tedy i počítačové, ve výchově a vzdělávání.

 

Pochopitelně PC hra může být v tomto použití jak užitečná a přínosná, tak i pouhým zabijákem času. Dobře nasměrovaná, motivovaná a didakticky vedená hra může velmi motivujícím způsobem zapojit žáky do debaty, tedy mluveného slova ve vzájemné komunikaci, což jim poslední dobou stále více chybí, může zapojit žáky do kolektivní spolupráce, ale i ke snaze dojít k cíli hledáním správného řešení první.

 

Hra použitá ve výuce má také mnohá úskalí. Například se domnívám, že simulační hry jsou obvykle časově náročné a tedy vhodné spíše pro volnočasovou aktivitu a domácí použití. Už jsem to v diskuzích četl, ale i já obdivuji práci matematického herního nadšení paní učitelky na pražské ZŠ Na Beránku. To lze s obrovskou dávkou nadšení, ale i zřejmě dobrého pracovního i domácího zázemí. Dnešní učitel opravdu bojuje o každý sebemenší kousek volného času.

 

Dále jak se ukazuje i v diskuzích, je složité přesvědčovat učitelské spolupracovníky, že by hraní si mohlo být přínosem. A s vedením jakbysmet. Například se nechá vnitřní síť centrálně zablokovat proti nevhodnému obsahu, tedy i proti hrám. Pak nezbývá, než se soustředit především na off-line verze přímospustitelných her, například ve Flash provedení.

 

Tak jen na závěr mohu fandit všem nadšencům a modernizátorům a pracovat ve svém prostředí na popularizaci nových a netradičních postupů a pojetí stále nových rolí ve vzdělávání.